zaterdag 4 oktober 2008

Inleiding: Maria, moeder van Jezus, in de Bijbel

Hier wil ik in het kort de plaatsen in het Nieuwe Testament vermelden waar Maria, de moeder van Jezus, ter sprake wordt gebracht.
Ik noem alle bijbelgedeelten hier, als korte introductie, maar zal op elk van de gedeelten elders op deze weblog apart aandacht besteden. Op deze manier wil ik op deze weblog een duidelijk beeld schetsen van wat de bijbel over Maria zegt. Daarbij zal zorgvuldige exegese de boventoon moeten voeren.

Let op: de bijbelteksten zijn aanklikbaar en voeren u direct naar de plaatsen op deze weblog waar ik ze bespreek!


1) Matteus 1:16-2:23 en
2)Lukas 1 en
3)Lukas 2 - vertellen ons het geboorteverhaal van Jezus, waarin Maria vanzelfsprekend een grote rol speelde.

4) Johannes 2:1-12 - Maria was op de bruiloft te Kana. Jezus zegt: vrouw, wat hen ik met u van doen.

5) Matteus 12:46-50 en Markus 3:31-35 en Lukas 8:19-21. Maria en Jezus' broeders willen Hem spreken, maar hij wijst op de menigten en zegt dat zijn moeder en broeders degenen zijn die Hem volgen.

6) Matteus 13:54-57 en Markus 6:1-3 en Johannes 6:41-42 - Jezus wordt in zijn woonplaats Nazareth zeer kritisch bejegend. Is dit niet de zoon van de timmerman? Heet zijn moeder niet Maria en zijn broeders Jakobus en Jozef en Simon en Judas? En behoren zijn zusters niet allen bij ons?

7) Matteus 27:56-28:10 en Markus 15:40-16:11 en Lukas 23:49-24:12 en Johannes 19b-20:31 - Veel vrouwen zagen Jezus sterven op Golgotha. Ze waren Hem gevolgd uit Galilea. Tot dezen behoorden Maria van Magdala, en Maria, de moeder van Jakobus en Jozef, en de moeder der zonen van Zebedeus. Kort daarna komen we Maria van Magdala en de andere Maria, gezeten tegenover het graf, weer tegen. Ze waakten bij het graf, en gingen op de opstandingsmorgen naar het lege graf. Er kwam een aardbeving, er verscheen een engel, en die vertelde de vrouwen dat Jezus leefde. Ze moesten naar de discipelen gaan om hun dat nieuws te brengen.

8) Johannes 19:25-27 - Jezus noemt Maria de moeder van Johannes vanaf het kruis.

9) Handelingen 1:14 - de discipelen bleven bidden na de hemelvaart van Jezus; onder hen waren ook enige vrouwen, waaronder Maria, de moeder van Jezus, met zijn broeders.

Openbaring 12 gaat wellicht ook over Maria, de moeder van Jezus; Echter, het boek Openbaring vereist een zodanig serieuze studie dat ik voorlopig niet van plan ben op deze plaats aandacht aan deze verzen te besteden in het kader van mijn Maria-in-de-bijbel studie.

10) Mijn samenvatting over Maria-in-de-bijbel kunt u hier vinden. Ik ben er nog niet aanbegonnen maar hoop dit spoedig te doen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Kortom er is geen enkele reden om Maria te vereren zoals de kerk van Rome doet.