Brief van Clemens van Rome aan de kerk in Corinthe [Ca. 96 na Chr]. Zegt niets over Maria.
Brief van Barnabas [Ca. 100 na Chr], zegt niets over Maria.
Zeven brieven van Ignatius van Antiochie [Ca.115 na Chr]. Zeggen dit over Maria:
Want onze God, Jezus Christus, is ontvangen door Maria in overeenstemming met het plan van God, zowel naar het zaad van David en uit de heilige Geest.(Ignatius aan de Efeziers, 18:2)Brief van Polycarpus van Smyrna aan Filippi [ca. 130 na Chr.]. Zegt niets over Maria.
Zowel de maagdelijkheid van Maria als dat ze ging bevallen was verborgen voor de vorst van deze eeuw, net als de dood van de Heer - drie geheimenissen die luid moeten worden verkondigd, maar die werden uitgevoerd in de stilte van God. (Ignatius aan de Efeziers, 19:1)
...Jezus Christus, geboren uit de familie van David, die (de zoon was) van Maria...(Ignatius aan de Tralliers, 9:1)
Martelaarschap van Polycarpus [Ca. 155-160 na Chr.]. Zegt niets over Maria.
II Clemens, een preek [Ca 100-140 na Chr.]. Zegt niets over Maria.
Didache; Leer van de 12 Apostelen [Ca. 50-175]. Zegt niets over Maria.
2 opmerkingen:
Als aanvulling op uw onderzoek wil ik u graag enkele namen en titels meegeven, waar de rol en plaats van Maria in het heilsbestel ter sprake komt:
Justinus, Dialogus cum Tryphone Judaeo II; PG. 6, 710 D-711A.
Irenaeus; Adversus Haereses III 22,4: PG.7, 958B-960A;
en boek V 19:PG7, 1175 B
Tertulianus, De carne Christi, XVII:PL. 2, 782 B
Ephraim de Syriƫr, zie daarvoor: S. Efrem Sir-Inni alla vergine, G. Ricciotti, Torino 1939, 15
Hieronymus, De custodia virginitas, Epist. XXII: PL. 22, 408. " Mors per Evam, vitam per Mariam."
S. Faber
Dank u dit is heel behulpzaam. Ik zal hier na de jaarwisseling wat mee doen op deze site.
Een reactie posten